تبلیغات
تصاویر زیباسازی نایت اسکین

ابزار وبلاگ




در این وبلاگ
در كل اینترنت

مترجم سایت

آموزش رانندگی+ رانندگی+ آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک +مربی آموزش رانندگی+ آموزش رانندگی به گواهینامه دارها+ ranandegi+ آموزشگاه رانندگی+رانندگی تدافعی +driving+ بهترین مربی رانندگی+ مربی تعلیم رانندگی + آموزش رانندگی مجازی+ آموزش رانندگی خصوصی+ریس +آموزش - آشكارسازی خواب آلودگی راننده و اعلام هشدار
 
آموزش رانندگی+ رانندگی+ آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک +مربی آموزش رانندگی+ آموزش رانندگی به گواهینامه دارها+ ranandegi+ آموزشگاه رانندگی+رانندگی تدافعی +driving+ بهترین مربی رانندگی+ مربی تعلیم رانندگی + آموزش رانندگی مجازی+ آموزش رانندگی خصوصی+ریس +آموزش
 
 

اشاره:

خواب‌آلودگی راننده، یكی از مهم‌ترین عوامل تصادفات رانندگی و مرگ‌ومیر ناشی از آن است. این عامل، اغلب منجر به واردآمدن خسارات غیرقابل‌ جبران جانی و مالی برای رانندگان و مسافرین می‌شود. این موضوع، بویژه برای خودروهای سنگین و جمعی، امری حیاتی است.

همان‌گونه كه در گزارش‌های رسمی اعلام شده، كشور ما با بیشترین آمار موارد تصادف منجر به فوت، جز اولین كشورهای دنیاست. شرایطی مختلف در پیدایش این آمار دخیل هستند كه از عمده‌ترین آنها می‌توان به: شرایط جاده‌های سطح كشور، عدم رعایت اصول رانندگی، سرعت بالا، اصرار به رانندگی‌های طولانی‌مدت بدون استراحت توسط رانندگان و در نهایت نبود سیستم‌های كنترلی و ایمنی روز در خودروها، اشاره كرد.

آشكارسازی خواب‌آلودگی راننده و پیشگیری از آن، می‌تواند موردحمایت سازمان‌های متعددی قرار گیرد از جمله: وزارت بهداشت، وزارت راه و ترابری، پلیس راه، بیمه، صنایع خودروسازی. روش‌ها و سیستم‌های آشكارساز خواب‌آلودگی را می‌توان در یك تقسیم‌بندی كلی، به روش‌های مبتنی‌بر داده‌های تصویری راننده یا جاده و داده‌های حسگر راننده یا خودرو تقسیم كرد كه در این مقاله به‌شرح آنها می‌پردازیم.

بررسی سیستم‌های موجود در دنیا

آشكارسازی خواب‌آلودگی راننده، طی مقالات مختلف، با روش‌هایی گوناگون معرفی شده است. در یك بررسی كلی، می‌توان روش‌های به‌كار رفته را به دسته‌های زیر تقسیم كرد:

1 . داده‌های تصویری راننده و جاده

2 . سیگنال‌های حیاتی اخذ شده از راننده

3 . داده‌های اخذ شده از خودرو

سیگنال‌های حیاتی اخذ شده از شخصی معیار برای تشخیص خواب‌آلودگی راننده اهمیت دارند. از بین انواع مختلف آنها، می‌توان به موارد ذیل اشاره كرد:

سیگنال حیاتی مغز1 (EEG)

سیگنال حیاتی قلب2 (ECG)

سیگنال حیاتی ماهیچه3 (EMG)

سیگنال حیاتی چشم4 (EOG)

میلو شویچ، با بررسی سیگنال حیاتی قلب و نرخ ضربان قلب، به ارزیابی میزان خستگی رانندگان كامیون و اتوبوس پرداخته است. اساس تعداد زیادی از كارهای انجام شده، سیگنال حیاتی مغز است زیرا از لحاظ علمی، دارای قابلیت زیادی در شناسایی خواب‌آلودگی راننده است. از جمله كارهای اولیه، كار آقای هورنه5 و همكارانش بود كه به‌طور غیرمستقیم تأثیر خواب قبل از سفر و مصرف قهوه بر میزان خواب‌آلودگی و نحوه تغییر سیگنال EEG را طی یك شبیه‌سازی رانندگی بررسی كرده بودند. براساس مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است كه تغییرات باند تتا و آلفا، میزان كاركرد حافظه و درك را نشان می‌دهند. باند بتای EEG نمایانگر میزان هوشیاری است و با افزایش فعالیت این باند، میزان هوشیاری افزایش می‌یابد. «آكرشتت»6 و همكارانش در گزارشی تأثیر كاهش میزان هوشیاری راننده را بر فعالیت باند آلفا و تتا سیگنال EEG بیان كردند. پتیت7 و همكارانش، همبستگی نزدیك بین حركت فرمان خودرو و قدرت باند آلفای سیگنال EEG را نشان دادند. در بررسی انجام شده توسط وارد8 و همكارش، مشخص شد كه پارامتر انرژی نسبی راننده با افزایش زمان رانندگی وی، كاهش می‌یابد. شایر9 با استفاده از یك شبیه‌ساز رانندگی و ثبت فعالیت تعدادی از كانال‌های سیگنال مغز، مشاهده كرد كه با كاهش هوشیاری راننده، قدرت نسبی موج آلفا افزایش می‌یابد.

لال10 و همكارش نشان دادند كه متناسب با خستگی راننده، تغییراتی قابل‌توجه در 4 باند سیگنال EEG اتفاق می‌افتد. در تمامی این بررسی‌ها، تفاوت بین زمان شروع و پایان رانندگی نشان داده شده است و همگی آنها كمتر به بررسی حالات بین رانندگی پرداخته‌اند. هونگ و همكارانش، خواب‌آلودگی راننده درحین رانندگی را از طریق بررسی سیگنال حیاتی مغز، آنالیز كردند. در این تحقیق، 8 راننده در شرایط شبیه‌سازی رانندگی، مشاركت داشتند. بعد از یك شب بی‌خوابی رانندگان، مقداری كافئین برای كاهش بی‌خوابی به همگی داده شد. با گذشت حدود 50 دقیقه از رانندگی پیوسته، حركات ماشین و رفتارهای راننده با استفاده از دوربین ویدیویی، ضبط و سیگنال EEG از 8 كانال دریافت شد. شاخص‌های و و و تفاوت عمده‌ای در دوره‌های رانندگی داشتند، این شاخص‌ها در مسیر مستقیم، به‌طوری قابل‌توجه با مسیر منحنی متفاوت بودند. در این تحقیق، تغییرات شاخص‌های بیان شده قبل و بعد از تصادف شبیه‌سازی شده خودرو نیز مورد بررسی قرار گرفته و نشان داد كه پارامترهای و وابستگی كامل به هوشیاری شخص دارند.

گیلاد11 و همكارانش تأثیرات كارهای حفظ هوشیاری را بر كارایی راننده، مورد بررسی قرار دادند. در آزمایش آنها، 12 راننده خودروهای سنگین، در 5 جلسه رانندگی شبیه‌سازی شده شركت كردند. رانندگی در 3 حالت: بدون هیچ‌گونه مشوق، همراه با یكی از كارهای حفظ هوشیاری و نیز همراه با گوش دادن به موزیك انجام شد. با اندازه‌گیری سیگنال ECG و ضربان قلب، مشخص شد كه استفاده از كارهای حفظ هوشیاری، مؤثر است.

«پاپادلیس»12 و همكارانش، اثر سیگنال‌های حیاتی مغز، قلب، ماهیچه‌ها و چشم‌ را در ردیابی خواب‌آلودگی راننده، مورد بررسی قرار دادند. آنها مشاهده كردند كه نه‌تنها فعالیت آلفا با كاهش هوشیاری، افزایش می‌یابد بلكه بی‌نظمی تقریبی متقابل بین كانال‌ها نیز به‌طور قابل‌توجهی كاهش می‌یابد. تعداد پلك زدن و مدت زمان آن با افزایش زمان رانندگی و خستگی، زیاد می‌شود. به‌نظر آنها EEG و EOG شاخص‌های خوبی برای تعیین میزان خواب‌آلودگی راننده هستند. «سومالا»13 و همكارانش تأثیرات رانندگی بر خستگی و نحوه آشكارسازی آن را با استفاده از تصاویر ویدیویی راننده و جاده، مورد بررسی قرار دادند. این آزمایش در مورد 4 راننده كه 1200 كیلومتر را در شب رانندگی می‌كردند، انجام شد. میزان فركانس پلك زدن راننده با افزایش خستگی وی، زیاد می‌شد و هنگامی‌كه به‌وسیله‌ای سنگین نزدیك می‌شدند، كاهش می‌یافت. پژوهشگران نتوانستند معیاری مناسب برای میزان وابستگی چشم راننده به خواب آلودگی بیابند. اسمیت و همكارانش از ویژگی‌های تصویر صورت و سر راننده برای جست‌وجوی خواب‌آلودگی بهره برده‌اند.

ویلیامسون و همكارش مروری كلی بر روش‌های شناسایی و هشدار خواب‌آلودگی راننده انجام داده و آنها را به روش‌های زیر تقسیم كردند:

1 . تغییرات حركت چشم

2 . معیارهای فیزیولوژیك

3 . معیارهای جاده و عملكرد راننده

4 . معیارهای مختلف (چندگانه) برای نمایش خستگی راننده

این روش‌ها در آزمایشگاه و با شبیه‌سازی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در حالت عملی، دارای محدودیت‌هایی هستند.

سیستم‌های اعلام هشدار خواب‌آلودگی راننده

گزینه‌های طراحی موجود برای سیستم اعلام هشدار دارای محدودیت‌های زیر می‌باشند:

1 . محدودیت‌های تكنولوژی و طراحی

2 . عوامل محدودكننده انسانی و محیطی موجود در محیط داخل وخارج از خودرو مانند میزان نور، میزان نویز محیط و...

بسیاری از مطالعات قبلی برای سیستم‌های هشداردهنده، شامل گزینه‌های زیر بوده‌اند:

1 . سیستم اعلام اخطار شنیداری

2 . سیستم اعلام اخطار دیداری

3 . سیستم اعلام اخطار لرزشی

در طراحی یك سیستم اعلام هشدار، عوامل رفتاری راننده، بسیار مهم هستند. تغییرات غیرقابل پیش‌بینی رفتار راننده در اعلام هشدار، می‌تواند منجر به عواقبی ناخوشایند شود. اعلام هشدار به‌تنهایی برای راننده خواب‌آلوده كافی نیست بلكه این سیستم باید بتواند نیروی بازدارنده را به راننده اعمال كند. انواع مختلف این سیستم‌ها عبارتند از:

1 . سیستم كاهنده سرعت

2 . سیستم لرزاننده

3 . سیستم دمنده باد

نمونه‌ای از سیستم اعلام هشدار توسط ایوب و همكارانش طراحی شده كه آمیزه‌ای از سیستم اعلام هشدار صدا همراه با صفحه نمایش است. صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم می‌شود كه در قسمت اول، یك صفحه افقی، مدت زمان بسته شدن چشم و قسمت دوم نیز زمان بین هشدارها و كل هشدارهای دریافت شده را طی رانندگی، نشان می‌دهد.

سیستم‌های هشداردهنده ارائه شده توسط شركت‌ها

سیستم هشداردهنده ارائه شده توسط شركت ولوو، شامل سه قسمت ذیل است:

1 . پیغام نوشتاری

2 . اخطارهای شنیداری

3 . نمایش میزان توجه راننده با روشن كردن تعدادی ستاره در صفحه نمایش خودرو

سیستم هشداردهنده تعبیه شده توسط شركت فورد، شامل سه گزینه زیر است:

1 . دیداری

2 . شنیداری

3 . لمسی (ویبره)

نحوه اعلام هشدار توسط شركت مرسدس بنز، شامل یك سیگنال اكوستیك و صفحه نمایش است كه پیغام Attention Assist, Break را به راننده می‌دهد.

نیسان، سیستمی را برای تشخیص خواب‌آلودگی و یا عدم هوشیاری راننده طراحی كرده است كه در آن، اعلام هشدار با یك صدای الكترونیكی انجام می‌شود و تشخیص می‌دهد كه آیا راننده بین خطوط در حال حركت مارپیچی است یا خیر. یك دوربین كامپیوتری نیز برای بررسی نحوه پلك زدن راننده تعبیه شده است.

شركت زیمنس، سیستم مانیتورینگی ارائه داده است كه با كمك دوربین مادون قرمز، چهره راننده را مورد آنالیز قرار می‌دهد. یك خودرو سوئدی (ساآب) سیستم اعلام هوشیاری راننده را در مرحله آزمایش دارد. این سیستم از مجموعه‌ای از متن‌های تكرار شده و پیغام‌های صوتی و لرزش در صندلی راننده تشكیل شده است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

بررسی‌های صورت گرفته در زمینه سیستم‌های ساخته شده توسط شركت‌ها و كارخانه‌های مختلف، منجر به نتایج زیر شده است:

m دو سیستم كارخانه‌های ولوو و فورد، مبتنی‌بر آنالیز داده‌های حاصل از جاده‌اند، كه با توجه به شرایط جاده‌های داخل كشورمان، در برخی موارد قابل به‌كارگیری نیستند. شرایط لازم برای استفاده از سیستم مبتنی‌بر آنالیز داده‌های تصویری جاده، خطوط با رنگ روشن و واضح و یا مجهز كردن جاده به منابع نورانی و یا حسگرهای مادون قرمز است. پیاده‌سازی این نوع سیستم در برخی جاده‌های داخل كشور، قابل‌اجراست. به این‌منظور باید مسیر عبوری وسیله نقلیه، قابل‌تشخیص باشد كه این امر مستلزم مجهز بودن خودرو به سیستم GlS و GPS است. بنابراین، استفاده از سیستم‌های طراحی شده توسط ولوو و فورد، به‌تنهایی در ایران برای تمامی جاده‌ها مناسب نخواهد بود.

m سیستم مانیتورینگ ارائه شده توسط زیمنس نیز كه با كمك دوربین مادون قرمز چهره راننده را مورد آنالیز قرار می‌دهد، محدودیت‌های زیادی را برای راننده ایجاد می‌كند. مثلاً، این سیستم برای راننده‌ای كه از عینك استفاده می‌كند، قابل استفاده نیست. حساسیت این سیستم نسبت به رنگ و میزان شفافیت پوست راننده به‌گونه‌ا‌ی است كه از ضریب اطمینان آن می‌كاهد.

m در هیچ‌یك از سیستم‌های یاد شده، خصوصیات بیولوژیكی راننده كه نقشی عمده در تشخیص و تعیین میزان خواب‌آلودگی وی دارند، مدنظر گرفته نشده است. به‌نظر می‌رسد كه سازندگان آنها به‌دلیل میزان هزینه بالای اخذ سیگنال‌ها و پارامترهای حیاتی بدن، از آن صرف‌نظر كرده‌اند. البته آنالیز این‌گونه سیگنال‌ها كمك بزرگی به تشخیص خواب‌آلودگی و حتی میزان عمق آن می‌كند.

روند تغییرات در دنیا به‌سمت مجهزسازی جاده‌ها بوده كه شامل موارد ذیل می‌شود:

1 . مشخص كردن و اصولی‌سازی خطوط سطح جاده

2 . تعبیه منابع نورانی

3 . نصب حسگرهای مادون قرمز

گفتنی است كه انجام این تغییرات در تمامی جاده‌ها، كاری دشوار بوده و هزینه‌‌بری زیادی دارد. حفظ و نگهداری جاده‌ها در شرایط برتر نیز هزینه‌بر بوده و نیاز به نیروی انسانی كاملاً مجرب و پرطاقت دارد.

سیستم هشداردهنده

پس از تعیین خواب‌آلودگی توسط هر یك از روش‌های تشریح شده در قسمت‌های قبل، به‌منظور افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن، به سیستمی هشداردهنده نیاز است.

ویژگی‌های مدنظر در طراحی سیستم هشداردهنده

پس از تعیین میزان سطح هوشیاری راننده، وجود سیستمی هشداردهنده به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار، الزامی است. سیستم‌های هشداردهنده، به‌طور كلی به سه دسته ذیل تقسیم می‌شوند:

1 . سیستم اعلام هشدار شنیداری

2 . سیستم اعلام هشدار دیداری

3 . سیستم اعلام هشدار لرزشی

در سیستم‌های هشداردهنده، علاوه‌بر اعلام هشدار، وجود نیرویی بازدارنده نیز حائزاهمیت بسیار بالایی است. سیستم‌های هشداردهنده بازدارنده، در سه دسته زیر خلاصه می‌شوند:

1 . سیستم كاهنده سرعت

2 . سیستم لرزاننده

3 . سیستم دمنده باد

نكاتی كه در طراحی سیستم هشداردهنده بازدارنده باید مدنظر باشد، عبارتند از:

1 . ساده، كوچك و قابل حمل و نقل باشد

2 . مكان سیستم هشداردهنده باید به‌گونه‌ای باشد كه باعث بروز اختلال در رانندگی شخص نشود

3 . كمتر تحت‌تأثیر عوامل محیطی و انسانی نظیر میزان نویز محیط و نور موجود قرار بگیرد

4 . زمان اعلام هشدار بموقع و مناسب باشد

5 . مدت زمان هشدار، كافی و وابسته به میزان سطح هوشیاری باشد، به‌نحوی‌كه شخص بتواند از خود واكنش لازم را نشان دهد

6 . نوع نیروی بازدارنده مناسب باشد، به‌نحوی‌كه اخلالی در رانندگی ایجاد نكرده و راننده كنترل خود را از دست ندهد

7 . صداهای سیستم اعلام هشدار شنیداری، نباید ناموزون و گوش‌خراش باشد

8 . در طراحی سیستم اعلام هشدار دیداری، سایز صفحه نمایشگر، نوع اطلاعات نمایشگر و چگونگی نمایش آنها، حائز اهمیت است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

سیستم‌های طراحی شده بر پایه نوع و منبع داده اخذ شده، به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1 . سیستم مبتنی‌بر داده‌های تصویری راننده

2 . سیستم مبتنی‌بر داده‌های حسگری خودرو

3 . سیستم مبتنی‌بر داده‌های حسگری راننده

4 . سیستم مبتنی‌بر داده‌های تصویری جاده

× ‌آلودگی براساس ویژگی‌های چهره بویژه چشم‌ها، عمل می‌كند. اجزای اصلی سیستم،‌ شامل دوربین و پردازشگر است و ضمن اینكه در حین رانندگی مشكلی برای راننده ایجاد نمی‌كند بلكه به جاده نیز بستگی ندارد. نكات مهم در این سیستم، نوع دوربین و محل نصب آن است كه ضمن كاركردن در شرایط محیطی مختلف، برای افراد دارای ویژگی‌های مختلف نیز دارای دقت باشد. این سیستم، به‌طور مستقیم از ویژگی‌های خود برای تشخیص خواب‌آلودگی استفاده می‌كند.

× روش‌های تشخیص مبتنی‌بر داده‌های خودرو، ویژگی‌ها و تغییرات ردیابی شده در خودرو به‌هنگام خواب‌آلودگی راننده را مورد استفاده قرار می‌دهند. این داده، علاوه‌بر ویژگی‌های خودرو به عوامل راننده و جاده نیز وابسته بوده و اجزای اصلی آن، تعدادی حسگر و پردازشگر است. نكات مهم حسگرهای مورداستفاده، نحوه نصب و ارتباط آنها با سیستم هشدار است.

× سیستم‌های مبتنی‌بر داده‌های حسگری راننده، سیگنال‌های حیاتی بدن را برای ردیابی مورداستفاده قرار می‌دهند. تعدادی از این روش‌ها، از دقت خوبی برخوردارند اما برای استخراج داده‌ها، به قرار گرفتن حسگرها بر روی بدن راننده نیاز است. نكته مهم، كاهش نویز سیستم برای ردیابی دقیق داده‌هاست.

× سیستم‌های مبتنی‌بر داده‌های تصویری جاده، تغییر مسیر ناشی از خواب‌آلودگی را با ردیابی خطوط اصلی جاده شناسایی می‌كند. این روش، در جاده‌های دارای خط‌كشی استاندارد، بخوبی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به ویژگی‌های موردنظر نیز بستگی نخواهد داشت.

هر یك از سیستم‌های یادشده با در نظر گرفتن مطالب توصیه شده، قابل پیاده‌سازی در خودروهاست و در واقع تركیب اطلاعات حسگری و تصویری راننده، خودرو و جاده، می‌تواند تا حد زیادی منجر به افزایش دقت شناسایی خواب‌آلودگی شود. بنابراین، علاوه‌بر اینكه هر یك از سیستم‌ها به‌تنهایی قابل‌اجرا بر روی خودرو هستند، می‌توان با توجه به نتایج نسبتاً مستقل آنها، از تركیب نتایج به‌دست آمده برای دستیابی به دقت بیشتر در شناسایی خواب‌آلودگی بهره گرفت.

با توجه به روش‌های موجود در شناسایی خواب‌آلودگی و مزایا و محدودیت‌های هر یك در كشورمان، سیستم پیشنهادی مبتنی‌بر تركیبی از روش‌ها توصیه می‌شود. با توجه به استقلال روش‌ها، امكان پیاده‌سازی این سیستم وجود دارد. اولویت پیاده‌سازی روش‌ها با توجه به شرایط اجرایی پروژه، شامل روش‌های مبتنی‌بر داده‌های تصویری راننده، داده‌های حسگری خودرو، داده‌های تصویری جاده و داده‌های حسگری راننده است.






نوع مطلب :
برچسب ها :




درباره وبلاگ


ضمن خیر مقدم به شما بازدیدکننده عزیزبه استحضار شما دوست عزیز می رساند که مرکز بین المللی رانندگی کریمی با تجربیات بین المللی و اساتید فوق حرفه ای در سطوح مختلف جهت برگزاری دوره های مختلف از سطح مبتدی برای گواهینامه دارهای فاقد مهارت تا سطح فوق حرفه ای برای ریس اعلام آمادگی دارد. تجربه+دانش+تعهد+تخصص بین المللی=آسایش و آرامش شما دوست عزیز. کیفیت اتفاقی نیست. موفقیت شما آروزی ماست. باما حرفه ای شوید. یک بار رانندگی رابیاموزید وبرای همیشه از رانندگی خود لذت واقعی راببرید. مطالب این وبلاگ کاملا تخصصی بوده و توصیه می شود از کلیه صفحات بازدید به عمل آورید. ازکلیه متخصصین بین المللی برای برگزاری دوره های مختلف در داخل و خارج دعوت به همکاری می گردد، لطفا رزومه کاری خارج از کشور خود را برای ما ارسال فرمایید.

مدیر وبلاگ : ramtin karimi
نویسندگان
نظرسنجی
نظرشما در مورد پروتال بین المللی رانندگی کریمی چیست؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 

رنک الکسا

دیکشنری

اوقات شرعی

كد ساعت و تاريخ

پیج رنک

وضعیت آب و هوا

حدیث

رنک الکسا

ابزار امتیاز دهی

تماس با ما
پرتال آموزشی و استخدامی
نایت اسکین-ابزار گوکل
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by Night-Skin

نایت اسکین ، مرجع قالب و ابزارهای وبلاگ نویسیابزار معرفی وبلاگ به دوستان

استخدام نیوز
سیستم افزایش آمار هوشمند تک باکس

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service