تبلیغات
تصاویر زیباسازی نایت اسکین

ابزار وبلاگ




در این وبلاگ
در كل اینترنت

مترجم سایت

آموزش رانندگی+ رانندگی+ آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک +مربی آموزش رانندگی+ آموزش رانندگی به گواهینامه دارها+ ranandegi+ آموزشگاه رانندگی+رانندگی تدافعی +driving+ بهترین مربی رانندگی+ مربی تعلیم رانندگی + آموزش رانندگی مجازی+ آموزش رانندگی خصوصی+ریس +آموزش - آموزش رانندگی حرفه ای
 
آموزش رانندگی+ رانندگی+ آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک +مربی آموزش رانندگی+ آموزش رانندگی به گواهینامه دارها+ ranandegi+ آموزشگاه رانندگی+رانندگی تدافعی +driving+ بهترین مربی رانندگی+ مربی تعلیم رانندگی + آموزش رانندگی مجازی+ آموزش رانندگی خصوصی+ریس +آموزش
 
 
یکشنبه 5 آذر 1391 :: نویسنده : ramtin karimi

اگر می خواهید به عنوان یك راننده كاملا حرفه ای مطرح شوید، باید تمام عادتهای قبلی را فراموش كنید. رانندگی یك علم است و بهترین راه یادگیری این علم، تغییر عادتهای رانندگی از پایه است.
اهمیتی ندارد كه شما چقدر می توانید در یك جاده كوهستانی مارپیچ و یا در خیابانهای شهر تند بروید، و اهمیتی ندارد كه از دید دیگران چقدر راننده خوبی هستید، رانندگی در پیست اتومبیلرانی مقوله ای كاملا مجزاست كه نیازمند توانایی های خاص شماست.
در این قسمت، تكنیكهای كاربردی اتومبیلرانی را به شما آموزش خواهیم داد. سعی كنید این تكنیكها را یكی یكی تمرین كنید و هرگاه كه انجام این تكنیكها برای شما یك عادت شد، سراغ تكنیك بعدی بروید. بعضی از این تكنیكها قابل اجرا در خیابان هستند و بعضی دیگر به خاطر سرعت بالا و در نتیجه خطر ناشی از آن خیر. به هر حال اجرای این تكنیكها باعث افزایش طول عمر خودروی شما و تسلط بیشتر شما و در نتیجه ایمنی بهتر خواهد شد.
فراموش نكنید "دانستن" به معنای "توانایی انجام" نیست. پس تمرین را فراموش نكنید. شما برای تمرین نیازی به خودرویی آماده برای مسابقه و یا تجهیزات آنچنانی ندارید، یك خودروی كاملا معمولی اما سالم همراه با پشتكار شما از شما یك راننده حرفه ای می سازد. یك راننده خوب باید همانند یك ورزشكار خوب باشد یعنی برای بدست آوردن مهارت تمرین كند و داشتن مهارت را دلیل بر عدم تمرین و یاد گیری و مطالعه نداند هوش، استعداد و داشتن خودروهای بهتر فقط به این امر سرعت می بخشد.
برای شروع باید ببینیم چگونه پشت فرمان خودرو قرار بگیریم. بعدها به شما خواهیم آموخت چگونه "درست" رانندگی كنید و خودروی خود را "اصولی" تیونینگ و از آن نگهداری كنید.

اولین نكته‌ای كه قبل از حتی روشن كردن خودرو باید به آن توجه كرد نحوه صحیح نشستن در خودرو است. عدم رعایت این نكات باعث كاهش توانایی‌های شما، كاهش دید و خستگی خواهد شد.
در خودروهای open-wheel (مانند خودروهای فرمولا و كارتینگ و ...) راننده تقریبا در خودرو دراز می‌كشد و دستهایی نسبتا صاف دارد ( در این خودروها آرنج كمتر از خودروهای سواری خم می‌شود) در حالی كه در سایر خودروها نحوه قرار گرفتن بر روی صندلی كاملا متفاوت است. به دلیل ارتفاع كم و كاكپیت تنگ خودروهای open-wheel راننده با پاهایی به هم چسبیده كه از ناحیه زانو كمی خم شده اند و دستهایی نزدیك به هم با فرمان و پدال كار می‌كند. اما در سایر خودروها (خودروهای full-bodied) دیگر اینگونه محدودیت ها را ندارید.
در خودروهای full-bodied مانند ناسكار، نحوه قرار گرفتن پشت فرمان كاملا متفاوت است. صندلی راننده تقریبا عمودی و نزدیك به فرمان است به طوری‌كه راننده به راحتی می تواند ساعد دست خود را بر روی فرمان قرار دهد.
اما این‌همه تفاوت از كجا حاصل می‌شود؟
این خودروها بزرگتر و سنگینتر هستند و تایرهای جلوی پهن تری دارند، بعلاوه رانندگان به مدت طولانی در یك پیست بزرگ و بیضی‌شكل با سرعت زیاد حركت میكنند و در نتیحه بازو و كتف راست راننده زودتر خسته می‌شود . نشستن عمودی و نزدیك به فرمان به راننده این امكان را می‌دهد تا از شانه و عضلات پشتی نیز برای رانندگی استفاده كند.
در رانندگی با یك خودروی شخصی، چه خودرویی كاملا معمولی و چه خودرویی كاملا آماده، هیچ‌یك از حالتهای بالا كاربرد ندارد. صندلی نباید مانند خودروهای فرمولل1  خوابیده باشد.
ممكن است فاصله و نحوه قرارگیری پدالها و فرمان كاملا مناسب اندازه و طول پاها و دستان شما نباشد،‌ در اینصورت میتوانید با تغییراتی كه در پدال‌ها و حالت و عمق فرمان می‌دهید به حالت ایده ال مخصوص خود دست یابید.


ابتدا بر روی صندلی بنشینید، پشت شما باید صاف و چسبیده به صندلی باشد و ران و و زیر پاها باید بصورت كامل با صندلی در تماس باشند. هدف از این كار ایجاد حداكثر سطح تماس بین راننده و صندلی است ( فراموش نكنید اولین وظیفه صندلی این است كه به شما اجازه ندهد از جای درست خود خارج شوید.)


در مرحله بعد، بعد از اینكه به درستی بر روی صندلی قرار گرفتید، دستان خود را دراز كنید، مچ دستها باید به راحتی و كامل بر بالای فرمان قرار بگیرند. در این حالت هنگام چرخاندن فرمان آرنجها به شكل و اندازه مناسبی خم می شوند. هدف از این حالت نشستن جلوگیری از دراز كردن بیش از اندازه دستها در هنگام چرخاندن فرمان است (تماس شانه ها با صندلی نباید كم شود) كشیده شدن بیش از حد دستها باعث خستگی سریع شده و حساسیت و كنترل راننده نسبت به لرزشهای فرمان را كاهش میدهد.

سومین مرحله نحوه قرار گرفتن پاهاست. اولین چیزی كه باید بدانید این است كه پدال ها را باید با قسمت استخوانی و سفت زیر انگشتان پا فشار داد.
پاها تنها باید از زانو خم شوند. بنابراین همانند حالت دستها جلوی دراز شدن پا گرفته میشود. در ضمن زانو ها باید فاصله مناسبی با غربیلك فرمان داشته باشند تا احتمال آسیب دیدگی در تصادفات كم باشد و چون پای راست در هنگام ترمز كردن و همچنین استفاده از تكنیك heel and toe به فضای بیشتری نیاز دارد باید فاصله زانوی راست با فرمان هم تنظیم شود.
 
 
 - فرمان گیری


فرمان گیری Steering
با توجه به اینكه در هنگام رانندگی، دستان شما همواره بر روی فرمان خودرو قرار دارد ( یا بهتر بگوییم، در هنگام رانندگی هر دو دست شما باید بر روی فرمان قرار گرفته باشد) ، ابتدا برای خودروی خود فرمانی را انتخاب كنید كه از نظر ضخامت، اندازه و شكل مناسب دستان شما باشد. فرمان‌های كوچك توصیه نمی شود. برای انتخاب یك فرمان مناسب، امتحان كنید كه كدام نوع فرمان با دستكش‌های شما سازگارتر است.
نحوه گرفتن فرمان:
ابتدا دستان خود را در دو طرف غربیلك، ساعت 3 و 9 قرار دهید،‌ این حالت در مقایسه با گرفتن غربیلك از ساعت ‌های 10 و 2 علاوه‌بر اینكه به شما امكان چرخاندن بیشتر فرمان را می‌دهد، تاثیر زیادی بر روی تسلط شما دارد.
سپس كف دست بر روی قسمت بیرونی غربیلك و انگشت شست روی شاخه‌های بالایی فرمان قرار می‌گیرند. برای تثبیت حركات فرمان با پایین كف به قسمت جلوی فرمان كمی فشار وارد كنید تا تثبیت و كنترل فرمان فقط با نیروی انگشتان صورت نگیرد. البته دیگر در خودروها محل قرارگیری دست و انگشت شست بر روی غربیلك مشخص شده.
فرمان را راحت اما " در حد كافی" محكم بگیرید. چنانچه فرمان را بیش از حد محكم نگه دارید، دستها و بازوها به سرعت خسته می شوند و حساسیت و كنترل بر روی فرمان به شدت كاهش پیدا می كند. اگر در شرایط مسابقه به هر دلیلی استرس زیادی بر روی راننده وارد شود، به طور ناخودآگاه فشار دست بر روی دنده، پدالها و فرمان را افزایش می یابد. به‌خاطر بسپارید كه در اینگونه مواقع به طرز نشستن خود و نحوه كار با فرمان، پدال‌ها و دنده دقت كنید. مقدار فشار بر روی فرمان باید در تمام طول رانندگی یكسان باشد، ممكن است با ورود به پیچ به‌طور نا خودآگاه فشار دست بر روی فرمان را بیشتر كنید. فراموش نكنید كه با این كار میزان چسبندگی بین تایر و اسفالت بیشتر نمی شود!! و فقط از قدرت مانور و سرعت رفلكس شما كاسته می شود.
در دورهای تمرینی به خود عادت دهید بازوها، دستها و شانه‌های خود را قبل از ورود به پیچ شل كنید( نفس عمیقی بكشید تا دستها و ماهیچه‌های بدن در حالتی ریلكس قرار گیرند)
در هنگام رانندگی در مسیرهای طولانی صاف اگر در اطراف شما خودروی دیگری وجود ندارد، برداشتن یك دست از روی فرمان برای زمان كوتاه و تكان دادن انگشتها توصیه شده است.
كنترل فرمان:
در هنگام چرخاندن فرمان، فرمان را با دست مخالف جهت پیچ بچرخانید (Pushing ) یعنی در پیچ های به چپ با دست راست بر روی فرمان فشار وارد كنید و بالعكس( یعنی دست راست برای پیچ‌های به چپ و دست چپ برای پیچ‌های به راست) و با دست دیگر حركات فرمان را تثبیت كنید. چرخاندن فرمان به این شكل از ساعت 12 بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از كشیدن فرمان از ساعت 6 است. در هنگام چرخاندن فرمان فرمان را كمی هل دهید ( Push ) تا مچ دست در حالتی ثابت باشد و كنترل بر روی فرمان راحت‌تر و بهتر انجام گیرد. در این حالت چون مچ دست دیگر خم شده، نقش خاصی در كنترل فرمان ندارد.
یكی از نكات بسیار كلیدی و مهم برای استفاده از حداكثر لیمیتهای خودرو در پیچ ها، كنترل آرام اتومبیل به طوری كه شوك شدید به خودرو وارد نشود است كه با كنترل آرام فرمان حاصل می‌شود. (حركت ناگهانی فرمان، دادن شوك و یا چرخاندن بیش از اندازه فرمان باعث از بین رفتن چسبندگی بین تایرها و سطح مسیر می شود)
با دقت در فیلم‌های گرفته شده از نحوه رانندگی رانندگان حرفه‌ای متوجه خواهید شد كه كنترل نرم و روان چگونه است. در اغلب موارد رانندگانی كه با فرمان خشن و سریع كار می كنند مشكل انحراف قسمت جلوی خودرو(كم پیچی یا Understee )دارند


ابتدا فرمان را همانطور كه توضیح داده شد بگیرید.


در اغلب پیچ‌ها نیازی به چرخاندن فرمان بیش از 180 درجه نیست و می توان پیچ را بدون برداشتن دست از روی فرمان طی كرد. در این حالت دستان خود را بر روی 3 و 9 نگه دارید. با توجه به عكس متوجه می‌شوید كه انگشت شست دست راست زیر شاخه فرمان قرار گرفته تا كنترل و ثبات فرمان بیشتر شود.
اگر برای پیچیدن نیاز به چرخاندن فرمان بیش از 180 درجه بود و یا می خواستید از یك پیچ 90 درجه‌ی كم سرعت و تیز عبور كنید، به كمك روش زیر بیشترین كنترل را بدست می آورید. به توضیحات و عكس‌ها دقت كنید:


درست قبل از پیچیدن، دست راست خود را شل كنید و آنرا بر روس فرمان سّر دهید تا بر روی ساعت 11 قرار گیرد. با این كار هر دو دست خود را در هنگام ورود به پیچ نزدیك به هم قرار داده اید.


هر دو دست خود را نزدیك به هم نگه دارید و پیچ را طی كنید، این حالت به شما اجازه می دهد كه از حدود 260 درجه گردش فرمان استفاده كنید. در این حالت درست راست شما بر روی ساعت 6 قرار می گیرد.


برای برگرداندن فرمان تا زمانی كه دست راست به ساعت 3 می رسد
فرمان را با هر دو دست نگه دارید، سپس دست راست را شل كرده و بات دست چپ فرمان را كامل برگردانید( دقت كنید كه دست راست از فرمان جدا نمی شود و روی فرمان سّر می خورد )
برای پیچ های تنگتر به این صورت عمل كنید:
در یك پیچ به سمت راست فرمان را بچرخانید تا دست راست به زانو برسد، سپس دست راست را از روی فرمان برداشته و بر روی ساعت 12 قرار دهید. وقتی دست چپ به زانو رسید این عمل را برای دست چپ هم تكرار كنید. این روش در رانندگی معمولی و شهری كاربرد زیادی دارد اما در مسابقات استفاده نمی شود.
 
 
 - تعویض دنده


شاید در نظر شما، موضوع تعویض دنده آنقدرها اهمیت نداشته باشد كه فكر خودتان را با این موضوع مشغول كنید. اما در ورزشی مانند اتومبیلرانی كه گاهی صدم ثانیه‌ها تكلیف قهرمان را مشخص می كند، باید تمام نكات را مد نظر داشت. در این قسمت به چگونگی تعویض دنده در گیربكس‌های معمولی خودروهای شخصی خواهیم پرداخت.
در رانندگی شهری اكثر رانندگان، دو مشكل عمده مشاهده می‌شود. مشكل اول، طرز فكر هالیوودی مردم از خونسردی در رانندگی است! یعنی فكر می‌كنند راننده خونسرد و حرفه‌ای، فردی است كه دست راست خود را بر روی شیفتر نگه دارد و با دست چپ فرمان را كنترل كند. اما همانطور كه در بخش قبل ( فرمان گیری) توضیح داده شد، تا حد ممكن باید دست خود را بر روی فرمان نگه دارید. این را هم اضافه كنیم كه برای جلوگیری از خستگی دست، طرز نشستن پشت فرمان را تصحیح كنید و این كار را با نگه داشتن دست روی شیفتر و یا كناره‌ پنجره انجام ندهید. زمانی كه احتیاج به تعویض دنده بود، سریع دنده را عوض كنید و دست خود را دوباره بر روی فرمان قرار دهید. به یاد داشته باشید نیمی از كنترل فرمان با دست راست انجام می‌گیرد. اگر در پنجه‌های دست احساس خستگی كردید( این مشكل از محكم نگه داشتن فرمان به وجود می آید. اگر در زمانی كوتاه دچار این مشكل می‌شوید فشار زیادی به فرمان وارد كرده‌اید.( به قسمت فرمان گیری مراجعه شود)) به جای قرار دادن دست روی شیفتر، فشار روی فرمان را كم كرده و پنجه‌ها را تكان دهید.
به یاد داشته باشید همیشه امكان برهم خوردن تعادل خودرو وجود دارد ( مشكل فنی و یا ضربه زدن خودروهای دیگر در زمان مسابقه و یا تصادفات ناگهانی شهری) پس همیشه آماده عكس العمل باشید. در نظر داشته باشید در این متون به آموزش رانندگی در پیست می پردازیم و طریقه تعویض دنده در رالی مقوله‌ای نسبتا متفاوت است.
دومین عادت نادرست، گرفتن محكم شیفتر و تعویض بیش از حد سریع و ضربه‌ای است. این كار علاوه بر آسیب زدن به قطعات خودرو، از سرعت تعویض دنده هم می كاهد!! برای تعویض دنده كف دست باید تقریبا صاف باشد و بر روی شیفتر قرار بگیرد و دنده سریع اما بدون ضربه و فشار عوض شود. توجه كنید طرح و شكل شیفتر بسیار مهم است. تكرار می كنیم، كف دست باز باشد و بر "روی" شیفتر قرار بگیرد.( نه به طوری كه مانند گرفتن فنجان در دست و یا نگه داشتن اهرم كنترل كننده هلیكوپتر به نظر برسد!)



محل جا رفتن دنده ها را می‌توان به صورت حرف H در نظر گرفت. برای تعویض دنده از بالای H به پایین آن، با كف دست و پنجه‌ها اصطلاحا یك لیوان درست كنید! كف دست بر روی شیفتر قرار بگیرد و با استفاده از كف دست و پایین انگشتان دنده را عوض كنید. حركت آرام و در خط مستقیم باشد. از آنجایی كه مقدار جابجایی شیفتر زیاد نیست، از مچ دست استفاده كنید نه تمام دست. اگر برای تویض دنده احتیاج به حركت بازو و كل دست دارید، فشاری كه به شیفتر وارد می كنید زیاد است. ضربه نزنید و خونسرد باشید. سعی نكنید دنده را سریعتر از حد ممكن عوض كنید. (ممكن است دنده را آرام اما سریع تعویض كنید و بعد از مدتی مشكلاتی در گیربكس مانند خرابی دنده برنجی ببینید. در اینجا مشكل از تعویض بیش از حد سریع دنده است. در واقع سرعت پا برای گرفتن كلاج بالا اما سرعت دست پایین است. این مشكل با نصب كوئیك شیفتر تا حد زیادی حل می‌شود)



برای تغییر مكان شیفتر از پایین H به بالای آن، دوباره دست خود را اصطلاحا به صورت لیوان درآورید. این‌بار زمانی كه دست خود را بر روی شیفتر قرار دارید، بیشترین ارتباط باید توسط پاشنه دست برقرار شود. در این روش مچ دست كمی به طرف بالا خم می شود و نیرو توسط بازو اعمال می شود.
برای تعویض دنده از 2 به 3 یا 4 به 5 ، مسیر حركت شیفتر باید تا حدودی مورب باشد اما زیاده روی نكنید. حركت مارپیچ دست! و یا فشار زیاد باعث كاهش سرعت تعویض می شود.
ممكن است حرفهایی در مورد Speed Shifting و یا تعویض بدون كلاچ دنده و ... شنیده باشید. رانندگان و مدارس اتومبیلرانی حرفه‌ای بارها و بارها نشان داده اند كه تنها ارمغان این روش‌ها، بالارفتن احتمال ایجاد مشكل در گیربكس است.
 




نوع مطلب :
برچسب ها :




درباره وبلاگ


ضمن خیر مقدم به شما بازدیدکننده عزیزبه استحضار شما دوست عزیز می رساند که مرکز بین المللی رانندگی کریمی با تجربیات بین المللی و اساتید فوق حرفه ای در سطوح مختلف جهت برگزاری دوره های مختلف از سطح مبتدی برای گواهینامه دارهای فاقد مهارت تا سطح فوق حرفه ای برای ریس اعلام آمادگی دارد. تجربه+دانش+تعهد+تخصص بین المللی=آسایش و آرامش شما دوست عزیز. کیفیت اتفاقی نیست. موفقیت شما آروزی ماست. باما حرفه ای شوید. یک بار رانندگی رابیاموزید وبرای همیشه از رانندگی خود لذت واقعی راببرید. مطالب این وبلاگ کاملا تخصصی بوده و توصیه می شود از کلیه صفحات بازدید به عمل آورید. ازکلیه متخصصین بین المللی برای برگزاری دوره های مختلف در داخل و خارج دعوت به همکاری می گردد، لطفا رزومه کاری خارج از کشور خود را برای ما ارسال فرمایید.

مدیر وبلاگ : ramtin karimi
نویسندگان
نظرسنجی
نظرشما در مورد پروتال بین المللی رانندگی کریمی چیست؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 

رنک الکسا

دیکشنری

اوقات شرعی

كد ساعت و تاريخ

پیج رنک

وضعیت آب و هوا

حدیث

رنک الکسا

ابزار امتیاز دهی

تماس با ما
پرتال آموزشی و استخدامی
نایت اسکین-ابزار گوکل
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by Night-Skin

نایت اسکین ، مرجع قالب و ابزارهای وبلاگ نویسیابزار معرفی وبلاگ به دوستان

استخدام نیوز
سیستم افزایش آمار هوشمند تک باکس

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service